söndag 30 mars 2014

Presentationen från konferensen om E-hälsa ligger på Youtube nu.

Nu har Region Västerbotten klippt ihop presentationerna från konferensen om E-hälsa och gjort separata Youtube-filmer av dem. (först låg de krångligt inbäddade på deras hemsida, med flera presentationer som satt ihop, på Bambuser.com)
Här är länken på Youtube till när Janne Koski och jag föreläste/presenterade.
ttp://www.youtube.com/watch?v=hxE99NdLuus&sns=em

lördag 29 mars 2014

Lyxdag

Idag bar LYX-bilen mig och kollegan till Lycksele.  (regnumret på tjänstebilen är LYX). En lyckad utprovning senare intog vi renköttsoppa på en nystartad restaurang.
Och så lite bra teamhjälpasåt i Umeå efteråt.
Jag gillar det här.

fredag 28 mars 2014

Penny Talks en penna som läser upp inspelningar

Office-sviten på iPad

För den som råkat bli Microsoft-beroende finns sedan igår office-sviten för iPad. Gratis om man bara behöver öppna dokument och se på presentationer. Vill man göra mer måste man ha en prenumeration på Office 365. Det ryktas komma ett mini-abonnemang senare i år. Just nu kostar prenumerationen ca 90 kr per månad.

http://array.se/nyheter/microsoft-slapper-office-till-ipad/

Nya sätt att ringa - YouTube

Filmtips: Hjälpmedelsinstitutets film Nya sätt att ringa,  om fjärrkommunikation för personer som har svårt att tala i vanlig telefon. Finns på Youtube.

torsdag 27 mars 2014

Tolk-show

På lördag ska min tekniker/kompis Janne Koski, min nye kollega Mikael Björnestål och jag träffa länets skrivtolkar och teckentolkar. Inte riktigt en talk-show men förhoppningsvis en underhållande och matnyttig tolk-show;-)

Eftersom de vi träffar är teckentolkar och skrivtolkar kan en orientering i gränstrakterna till deras profession vara intressant som inledning:
Teckenspråkslexikon; några exempel på appar där personer som håller på att lära sig tecken kan leta efter filmklipp eller stillbilder och beskrivningar på hur man tecknar olika ord. Sökningen sker oftast i en alfabetisk ordlista men några appar har även ämneskategorier.
Enkla appar för att visa text, för att stödja samtal med skriven kommunikation på en högljudd krog eller för korta fraser när en person i samtalet har svårt att höra eller tala, för iPhone och Android.
Taligenkänning: demo av appar för iPhone och androidtelefoner där man talar och telefonen omvandlar talet till text.
Lite grunder i det här med surfplattor och smarta telefoner, hur man laddar ner appar och olika sätt att betala. En sak som var intressant var hur man kan se vilka
OCR-scanning med flatbäddscanner, iPhone/iPad eller t ex denna Optisk läsare som ingår i androidtelefonen Samsung S4
Att läsa PDF på surfplatta och telefon.
Molntjänster, överföring av text mellan olika enheter (t ex från datorn till mobilen) med Dropbox, Google Drive (som ger störst gratis lagringsutrymme) eller epost. En utförligare molntjänst är iCloud som funkar som en molnbaserad säkerhetskopia av det mesta man använder sin iOS-produkt till (iPhone/iPad men INTE för android, funkar till Windows (men Windows 7 eller 8 krävs).
Andra sätt att överföra information och dra igång händelseförlopp med telefonen: QR-koder, NFC-taggar
Videosamtal med särskilda program/appar för bildtelefoni och allmänna program/appar som t ex ooVoo, Skype och Facetime. Med Google Hangouts ska det gå att använda tolk på liknande sätt som med de särskilda programmen för videosamtal, bildtelefon eller totalkonversation, som brukar förskrivas som hjälpmedel till bland andra döva och hörselskadade personer.
Mer saker som vi pratade om: att kolla vilka appar man köpt i Google Wallet.
Virusprogram för Android: t ex Avast. Avast kan också användas för att ta backup på innehållet i din platta eller telefon. Den har också ett tjuvlarm som skriker och kan ange position.
Hitta min iPhone för iPhone och iPod och iPad, om man slarvat bort telefonen eller om den blivit stulen.


Alternativa verktyg i Google Apps jämfört med MS Word

Umeå kommun bjuder på en liten smidig jämförelse om vilka stödprogram som funkar till respektive skrivprogram.

måndag 24 mars 2014

Scanna tårta! Scanna tacos!

Jag peppar folk för OCR-scanning nästan varenda vecka: att fota med mobilen eller lägga i en flatbäddscanner och få tecknen på bilden igenkända som siffror och bokstäver, kopiera, redigera eller varför inte lyssna m talsyntes. Men jag glömmer att lobba för scanning av tårta... Kladdigt men vackert. 
http://www.karinskonstgrepp.se/2014/03/ingen-vanlig-dag.html?m=1



Skickat från min Samsung Mobil.

söndag 23 mars 2014

Hjälpmedelstekniker i Game of Thrones

Skön ledig helg med släkten och mellan kalasen ser jag avsnitt efter avsnitt av Game of Thrones.
Jobbrelaterat:
Anvisning till hjälpmedelstekniker/sadelmakare. Säsong 1 avsnitt 4. Specialanpassning skulle jag tro att det räknas som enligt det medicintekniska direktivet, eller på normal svenska: den kortväxte mannen i serien gör en ritning på en specialsadel, till en 10årig pojke som blivit knuffad från ett fönster och därför inte kan gå eller använda sina ben på vanligt vis.

fredag 21 mars 2014

Say it louder

Apptips vid dysartri eller på krogen

Hittade en fiffig gratis app för Android,  Say it louder. Det man skriver eller väljer från sin fraslista visas på helskärm. Och om man petar på texten blinkar den svartvit vitsvart för att påkalla uppmärksamhet.

onsdag 19 mars 2014

Föreläsning på konferensen om Ehälsa

47minuter in i denna film börjar min tekniker Janne och jag att föreläsa/berätta om tillgänglighet,  delaktighet,  ny teknik. Det varvas youtubeklipp, PowerPoint, prat och prylar. Vi berättar om hjälpmedel vid läs- och skrivsvårigheter, videosamtal, alternativa styrsätt (tankestyrd robotarm, ögonstyrd dator), trollar med NFC-taggar och spekulerar i framtiden.
http://bambuser.com/v/4437545?v=m

onsdag 12 mars 2014

Bliss online

Igår visade jag Bliss online för logopedstudenterna som läser habiliteringskursen, näst sista terminen på utbildningen. 
Här är länk dit, http://www.blissonline.se

 om man vill bekanta sig med detta vackra symbolspråk.
Jag läste i en Facebookgrupp en pappas funderingar om att det borde finnas olika typsnitt även för Bliss. Till viss del finns begränsningar i att användare behöver känna igen symbolerna och att flera av användarna kan antas ha svårt med det. Men till viss del borde det väl gå?    


Skickat från min Samsung Mobil

Retorikens grunder i garderoben

Jag har läst en kurs klassisk retorik på universitetet.
I retorikens grunder ingår bland mycket annat ethos, att skapa trovärdighet.
När sammanhanget och publiken är analyserade, idéerna är kläckta, källor sammanställda, innehållet stött och blötts med sparringpartners, manuset är skrivet och Powerpointen bildsatt och rättstavad, inledningen och avslutningen planerad och presentationen klockad/tidsatt, då är det första intrycket kvar att fila på...
Igår föreläste jag för universitetet och bytte kläder 3ggr hemna. Inför dagens seminarium behövde jag prova 4 outfits. Imorgon ska en vän från jobbet och jag stå inför ca 100 politiker och chefer på Folkets Hus - ska det bli trovärdig IT-nerd med svarta kläder och markerade glasögon? Kulturtant med Gudrun Sjöden mönstrade kläder, sjalar och bekväma skor? Ska jag alliera mig med dagispappan jag känner i publiken? Eller inrikta mig på gymkillarna som jag vet ska dit, som jag inte känner men har stått och trampat stegmaskin framför? Eller spela ut inlandsbo-kortet och köra min originaldialekt och sameslöjdsmycken?
Eller balla ur helt och dyka upp i färgsprakande liten migränframkallande mönstrad klänning och stövlar?
Vid en kurs jag höll i höstas var de två frågor jag fick av publiken efteråt (när de kom fram och småpratade efteråt) "var har du köpt din tröja" och "tror du att det går att göra din frisyr med mitt hår?".
Så det blir kanske den tröjan och den frisyren.
Ethos.

tisdag 11 mars 2014

Titta Max grav

Den här pekboken smusslade jag in bland de mer normala barnböckerna när jag hade workshop för logopedstudenter idag: en vuxenbok av skaparinnorna till Maxböckerna.
http://mobil.blogg.dn.se/boktips/2013/11/29/klassisk-bilderbok-for-vuxna-titta-max-grav/?brs=d


måndag 10 mars 2014

Diagnos R46.7 eller att prata förbi varandra

En intressant diagnoskod. http://trombolys.wordpress.com/2012/12/21/lucka-21-handlar-om-diagnosnummer-r-46-9-mangordighet-och-omstandlighet-som-doljer-kontaktorsaken/

Alternativa mötesanteckningar

Jag ska renskriva ett protokoll från en nätverksträff, det här hör till punkten "syftet med detta nätverk".
Ska bara översätta bilden till ord... 

fredag 7 mars 2014

Bitcoin

Här förklarar Noa Resare hur det funkar med bitcoin och gruvor och sånt.
 http://kryptera.se/kryptografiska-valutor-bitcoin/

tisdag 4 mars 2014

Autism och AKK, en välskriven forskningsöversikt

Sammanställt av Gunilla Thunberg.
Mycket spännande och välskrivet, på svenska, om vad forskningen säger om kommunikationssvårigheter vid autism, vad erfarenheten säger om vad som fungerar och inte fungerar.
Vilka förmågor krävs innan kan kan börja använda AKK vid autism? (en ledtråd: det handlar om omgivningens snarare än barnets förmågor)
Vad ska man använda: tecken, pappersbilder eller talande hjälpmedel?
Påverkas talförmågan av att alternativa kommunikationssätt används?

Den här översikten är så bra att jag kommer predika om den vitt och brett framöver.
Sen gör det inte saken sämre att man kan använda den för att referera till forskaren Prutting. Det namnet vill man ju gärna slänga in i en konversation, så skön kontrast mellan det kloka Prutting säger och det prutt-lustiga namnet.
Här är länk till Autismforum där forskningsöversikten ligger som en länk i höger marginal.

Surfplattan som samtalshjälpmedel

En sprillans ny FOU-rapport som jag läste idag, kommer använda den nästa vecka när jag föreläser på habiliteringskursen på logopedprogrammet vid Umeå Universitet.
Klokt att sammanställa sina erfarenheter till en rapport, även om det gäller ett fåtal brukare så bygger det kunskap.
Åh vad det vore roligt att få avsätta tid för sånt på jobbet.

måndag 3 mars 2014

Isaac-möte på Skype ikväll

Strax dags att logga in på Skype och delta i styrelsemöte med föreningen Isaac Sverige. Det blir årsmöte i samband med Västsvenska kommunikationskarnevalen i Göteborg.
I år är temat Kommunikativ tillgänglighet för alla.
Jag har varit med i styrelsen för ISAAC Sverige i snart två år.

Ungdomar får psykologhjälp i Minecraft

Tipstack Alexander:
Länken leder till Svenska Dagbladet och handlar om ytterligare sätt att använda det populära dataspelet Minecraft: psykologhjälp inne i spelet! Poängen är att nå ungdomar som annars inte skulle söka hjälp.
Tidigare har jag läst tips på hur spelet kan användas för läs- och skrivinlärning för äldre barn dom ligger efter i sin inlärning jämfört med sina jämnåriga. Mamman som skrev om det berättade att hon först spelade hemma med sitt barn, utan andra onlinespelare. Om jag minns rätt körde de först på svenska, senare även på engelska. Tyvärr minns jag inte min källa, det var i en blogg eller Facebookgrupp.

söndag 2 mars 2014

Vad betyder AFK?

Jag hör tydligen till en annan generation, så jag passar på att läsa på lite fina förkortningar. Fick nämligen just ett kortfattat meddelande som jag inte fattade;-) AFK betyder tydligen "Away from keyboard". Alltså ett förtydligande om att personen i fråga inte är tillgänglig på ett tag, att det inte är av otrevlighet och bristande intresse som det inte blir mer samspel på ett tag utan för att personen har annat för sig.
Här kan man uppdatera sig på artighetsfraser och netikett nuförtin.

lördag 1 mars 2014

Uppsats om den norska skollagen och AKK

Skollagen i mötet med elever i behov av AKK - det är ämnet för en uppsats av Anne-Merete Den Klepp och Anita Sande. De var studenter 2013 vid det som nu kallas Högskolan i Buskerud och Vestfold. Författarna är båda rådgivare vid Statped väst. Via den norska föreningen ISAACs hemsida http://isaac.no
kommer man åt artikeln.
Abstract:
Juni 2012 vedtok Stortinget en ny paragraf i Opplæringslova som ga elevar med behov for alternativ og supplerande kommunikasjon (ASK) rett til å nytte eigna kommunikasjonsformer og kommunikasjonsmiddel i opplæringa. Innføring av paragrafen synleggjer at dette er ei elevgruppe som treng særskilt tilrettelegging. Gjennom presentasjon av teori, lovverk og funn forsøker forfatterane å skildre korleis utvalde paragrafar i Opplæringslova kan nyttast for å gi grunnlag for eit forsvarleg opplæringstilbod til denne elevgruppa. Forfatterane har intervjua ein jurist i Kunnskapsdepartementet, ein rådgjevar i PPT og ein rektor, og fått deira syn på korleis ein skal forstå lovverket og kva tiltak som må til for å gje elevane eit forsvarleg opplæringstilbod. Hovudkonklusjonen er at Opplæringslova legg sterke føringar for kva elevar med behov for ASK har rett på, og at det er eit stort potensiale i å målretta nytte lova. Artikkelen forsøker også å gi nokre svar på kva som må til for at lovverket skal bli oppfylt og for at elevane skal få eit forsvarleg opplæringstilbod.