måndag 13 maj 2013

Att lära sig läsa och skriva när man har svårt att tala

I Facebookgruppen Appar för Särskolan hittade jag en intressant diskussion om vilket som är bäst att börja med, stora eller små bokstäver, om man har begränsade förutsättningar för att lära sig läsa.
På Västsvenska Kommunikationskarnevalen berättade Janice Light om beprövad metodik för att lära icke-talande barn ( med t ex Downs syndrom, Cerebral Pares eller flerfunktionshinder) att läsa och skriva. De väntade inte och såg, utan tränade målmedvetet och barnvänligt från två- tre års ålder, eftersom literacy är så väsentligt nuförtiden.
En av strategierna var att koka ner det som tränas in till de allra mest avgörande delfunktionerna. Evidensbaserat. T ex den viktiga språkliga medvetenheten kan stimuleras på flera sätt, alla bra, men vissa effektivare än andra.
Jag hoppas skriva ihop nåt om mina intryck från karnevalen. Eller snubbla över någon annans sammanfattning.
Just nu hinner jag inte mer än att tipsa om tangentbords-klistermärken med gemener. Hon förespråkade nämligen att börja med gemener (små bokstäver) eftersom det är vanligast att se dem till vardags.

http://www.polarprint.se/produkt/23/Tangentbordsdekaler%2C_gemener_%28sm%C3%A5_bokst%C3%A4ver%29_s+v.html


Med önskan om allt gott / Signe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar