torsdag 21 oktober 2010

tyda signaler spara kraft

exempel på observationer att göra (en uppsjö av mer eller mindre validerade observationsscheman finns, det här är ett hemmabygge)
OCH SJÄLVKLART INDIVIDUELLT ANPASSAD OBS OBS OBS! Använd INTE rakt av, anpassa med rätt ord för en specifik person!

Hjälp ___________spara krafter genom att skriva upp:
Samla ord och meningar som ______ ofta behöver säga. Ha det lättillgängligt.
Skriv allt ni kommer på, sedan kan ni sortera så det blir lättare att hitta. Skriv lite varje dag och fyll på mer och mer.

Skriv upp hur hon vill att olika aktiviteter ska utföras så hon slipper trötta ut sig med att förklara för nya personer. (till exempel hur hon vill ligga på kvällen, hur hon vill ha det när hon är orolig, sådant hon brukar vilja ha hjälp med akut)

Säkert förstår ni som känner henne tecken och signaler, kroppsspråk, handrörelser, ansiktsuttryck, pekningar, blinkningar… Skriv ner det och spara det så att alla som träffar ________ är uppmärksamma på samma signaler.

Jag vill………… Öppnar och stänger ögonlocken sakta
Jag vill inte…….. Liten huvudvridning
Jag orkar inte…… suck + liten huvudvridning
Dumheter, lägg av… himlar med ögonen
jag håller inte med…………………………………………………..
jag håller med…………………………………………………………..
berätta mer…………………………………………………………….
jag tycker om/bra……………………………………………………..
orolig……………………………………………………………………
missförstånd – det var inte så jag menade…………………………
Öppna /stänga dörren………………………………………………….
Tända/släcka lampa………………………………………………………
sitta /ligga…………………………………………………………………..
jag vill använda mitt samtalshjälpmedel………………………………..
prata med min assistent istället…………………………………………..
ont……………………………………………………………………………
höj/sänk………
vill vara ifred….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar