torsdag 29 december 2011

En ny rationell tideräkning

När jag kommer tillbaks till lönearbetet är det ett nytt år med nya veckodagar för gamla händelser. Avlöningsdagen kommer vara lite olika dagar, jag vet inte utan att titta efter vilken veckodag varken jag eller något av mina barn kommer att fylla år, jag vet att fredag den trettonde troligen kommer förekomma men inte vilken månad.
Det finns förslag på rationellare sätt, där varje datum är samma veckodag varefviga år. I så fall skulle jag för alltid veta att varken jag, min man eller våra barn någonsin mer kommer fylla år på helgen, det blir kalas i vardagen istället och det är ju vackert så.
För att ytterligare göra tillvaron rationellare blir det slut på sommartid-vintertid och krånglet med tidszoner. Om klockan är 02:30 är den det oavsett var på jorden man bor och oavsett årstid. I vår nya flexibla värld är det ju redan upp till var och en att se till att komma isäng i rimlig tid innan det är dags att kliva upp igen. Och radio/TV-tablån som tidshjälpmedel är rätt överflödig när det finns utmärkta play-kanaler och pod-casts.
Tanken kliar i hjärnan men som blogginlägget jag länkar till här nedan, från wired.com, så har vi redan anpassat oss till rökförbud inomhus och hastighetsbegränsningar i trafiken så det här går nog acceptera, det med.
Läs mer här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar