fredag 2 mars 2012

Behavior Status Android app

Jag behöver orientera mig i Androida appar inom funkisområdet kommunikation och kognition. Men det finns en hel del annat inom "logoped"-området där det också går att använda fiffiga appar. Ett sätt är för att öka motivationen och mäta resultat.
Här är en på engelska som hjälper till att logga beteende dag för dag. Finns som gratis prova på eller en betalversion. Det finns massor av liknande appar, tanken är att premiera positivt beteende och att samla poäng som leder till en belöning. Tanken om att samla poäng är populär inte bara i modifierande av problembeteende hos barn med funktionsnedsättningar, populära föräldra-coach-utbildningar som riktas till allmänheten lobbar också för positiv förstärkning. Kiss-klistermärken t ex, vid potträning. Jag vet inte om just den här appen är särskilt bra, det är mer funktionen jag tycker är sökvärd. Mycket handlar ju om att utveckla positiva beteenden eller försöka bli av med negativa. Liknande appar finns för iOS också, för vuxna problem som att dricka för mycket, äta för mycket, motionera för lite, äta ute istället för att ta med sig matlåda (problemet är främst för ekonomin)... Och så vidare.
Det finns en djungel av träningsappar, främst för motion, men det går också att använda en del av dem för att logga sin träning av munmotorik, röstövningar, sväljmanövrar eller vad ens logoped har ålagt en att träna.
Jag har sett en hel del smärt-appar också, som man kan logga sin smärta i och leta orsaksamband och utvärdera om något man gör hjälper för att minska smärtan. Och här är länken till den nämnda androidappen för att logga och sätta "guldklistermärken" på beteenden. På engelska. Jag tror på idén, men leta vidare själv efter en bättre variant på samma tema... https://market.android.com/details?id=com.chrislbennett.behaviorstatus#?t=W251bGwsMSwyLDIxMiwiY29tLmNocmlzbGJlbm5ldHQuYmVoYXZpb3JzdGF0dXMiXQ..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar