tisdag 12 april 2016

Hjälpmedel

På bilden: en smartphone och en knapp som kan programmeras och via bluetooth ge en snabbare tillgång till intelligensen i telefonen. Knappen heter Flic och utvecklas i Sverige. För att få ut mesta möjliga smarthet behövs en kombination av appar som styr telefonens funktioner.
Återkommer till vad man kan göra.
Här är ett blogginlägg som raskt sammanfattar svårigheter med exekutiva funktioner vid ADHD och föreslår strategier och hjälpmedel. Jag tänker att det finns otroligt mycket man kan göra med konsumentteknik som och en hel del genitid. (ett påhittat exempel som jag inte testat men som borde funka med rätt macron på en telefon som låter sig styras, för en person som ibland går vilse, blir orolig/får ångest och behöver hjälp att hitta hem. Hypotetiskt, med rätt anpassningar: Ett tryck på knappen skickar min GPS position till en anhörig och startar en inspelning av en lugnande röst som berättar vad jag ska göra, två tryck startar navigeringen i en kart-app och instruerar mig att hitta hem och ett långt hålla-nere-knappen ringer upp den anhörige och sätter telefonen i högtalarläge.)
http://www.mrshyper.se/nedsatta-exekutiva-funktioner-vid-adhd-och-hjalpmedel/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar