tisdag 2 januari 2024

Echolali

Är eko-tal hos barn med autism meningsfull kommunikation eller ett beteende som bör tränas bort? Jag gjorde en snabb sökning och hittade en färsk översikt i International Journal of Language and Communication disorders Artikelns författare sökte systematiskt i litteraturen för att försöka ta reda på vilka typer av interventioner som syftar till att minska eller eliminera echolali (ett sätt att beskriva echolali är som en form av återanvändning av andra personers ord och fraser som är vanligt bland annat hos personer med autism). I de femton studerade artiklarna varierade definitionen av echolali och vilka typer av insatser som gavs. Ingen av dessa forskningsrapporter erkände echolali som funktionellt eller meningsfullt, men kvaliteten på forskningen beskrivs i översiktsartikeln som mycket låg. Artikelns författargrupp skriver därför att kliniker, familjer och forskare bör tänka noga och kritiskt innan de föreslår program eller stöd som syftar till att minska echolali eftersom inga rekommendationer kan dras från den forskning de studerat. Deras egen slutsats är att echolali bör betraktas som funktionellt och att man bör anstränga sig för att förstå innebörden och syftet med denna typ av talbeteende.
I mitt Instagramflöde har jag kommit i kontakt med ett bejakande sätt att se på delayed echolalia, där det lyfts fram att gestalt speech inte ska ses som ett felaktigt sätt att lära sig språk, snarare ett annat sätt att lära sig. Jag tycker att det är ett intressant perspektiv. Läs mer hos meaningful speech

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar