Borde man använda generella ringa-in-ämne-begrepp oftare och passa sig för att bara bli för specifik? När man tränar in alternativa kommunikationssätt, även för personer som inte utvecklats så långt i sin uttrycksförmåga och har svårt att generalisera. Borde man träna på att säga/teckna/peka på kartan på FLICKA GULT HÅR SKOLAN istället för att ha femton foton, den söta tjejen kan ju gå i en annan klass och då kan man inte berätta om henne.
Hm, det krävs ju en hel del theory of mind för att föreställa sig vilka ledtrådar som är användbara för andra. Det är sånt jag funderar över denna vecka.
onsdag 23 februari 2011
Vokabulär
Etiketter:
afasi,
AKK,
autism,
pragmatik,
social samvaro,
språkstörning,
symboler,
tecken,
träning,
vokabulär
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar