tisdag 15 mars 2011

LEAN i hjälpmedelsverksamhet

Vi ska börja med Lean på jobbet. Lätt att förstå på nivån effektivisering av Toyota-tillverkning, men överfört till konsultationer och utprovningar med personer med funktionsnedsättningar måste jag fundera ett tag för att fatta hur det ska gå till. Det känns helt rätt att fundera över t ex "rätt använd kompetens" och jag stör mig ofta på när man glömmer att alla skattepengar är samma pengar även om de ligger i olika budgetar.
Jag har inte hunnit sätta mig in så mycket i vad Lean innebär men idag när jag är hemma med sjukt barn leker jag med tanken på vad i undanplockandet och ompysslandet idag som är till direkt nytta för slutkund och vad som är onödor som enbart utförs för att vi brukar göra så.
Är det Lean att lägga pussel med barnen eller är det Lean att de pusslar själva medans mamman virvlar omkring och plockar undan annat?
Är det Lean att bädda sängarna när man ändå ska sova ikväll igen?
Är det Lean att sopsortera alla förpackningar eller vore det effektivare att skicka det som är av papp till bränning som ger fjärrvärme?
Att läsa böcker för dem måste i alla fall vara Lean, de håller sig glada och nöjda och det är trivsamt och språket och koncentrationsförmågan utvecklas.
Sånt kan man fundera på en vab-dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar