söndag 27 mars 2011

Språkobservation ur verkligheten

Det går så fort när barnen i min närhet utvecklas men jag ska försöka komma ihåg att samla på mig "vokabulär" från olika utvecklingssteg i deras liv.
Just nu funderar jag över vokabulär för AKK på temat hjärtevärmande fraser, de där som man lätt kan tänka är överflödiga eftersom de inte är så innehållsbärande (på needs and wants sättet), om det inte är så att de är ett ganska superviktigt kitt i samspelet.
Aktuell vokabulär från en liten prins i min närhet:
"det var kul, det var kul pappa", "tack mamma", "kom och sitt med mig", "jag älskar NN och NN och NN", "förlåt NN, klapp klapp", "nu jag trösta dej", "nu jag gå iväg ensam utan dej", "göra själv tillsammans".
Jag måste komma ihåg att spara sånt här, det kan bli värdefullt rent professionellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar