fredag 28 oktober 2011

Vad ska man säga i telefon?

Om man vill använda en pratapparat med inspelat tal (eller talsyntes) för att inleda sina telefonsamtal - vad i hela friden ska man hinna få sagt under de småsekunder som samtalspartnern behöver för att fatta att det är en riktig person och inte en telefonsvarare, att det är på riktigt och inte på skoj, att jag är där och förstår nästan allt du säger och att jag gärna svarar på frågor helst om du ställer ja och nejfrågor och inte pratar för snabbt och att jag gärna vill att du berättar och att jag är här jag är här jag är här prata med mig det är jag men jag kan inte prata så bra själv.
"Hej det är... eller det är ju alltså inte jag som pratar nu men alltså jag är ju här det är en robotröst som pratar men jag hör dig ju, det är jag egentligen och jag är jätteglad för att du ringer även om robotrösten låter helt likgiltig så älskar jag dig."

2 kommentarer:

  1. Jag antar att man ska ha två meddelanden, ett för folk som inte behöver förklaringar och ett för att ringa okända.

    SvaraRadera
  2. Jo, så vad är det som de okända behöver hinna höra de första sekunderna för att fatta? Mitt förslag brukar vara en flerstegsraket med olika valbara fraser: "Hej nu pratar du med NN", jag använder en pratapparat eftersom jag har svårt att tala tydligt", "jag hör och förstår vad du säger men jag skriver mina svar på en apparat", "ställ gärna frågor som jag kan besvara med ja eller nej", "kan du ringa igen senare när min (partner/assistent) är i närheten?"

    SvaraRadera