måndag 4 juni 2012

Mera Skåne

Invänta vänta förvänta stimulera med sitt kroppspråk visa att man vill ha ett svar. Den viktigaste lärdomen. Tillfälle 7 går man igenom råden, går igenom i grupp om varje barn. Sammanställer ett individuellt dokument åt föräldrarna att dela med sig av till andra viktiga kringpersoner. Det är det dokumentet som används i habiliteringsteam, de äger sin kunskap och blir mer drivande. En annan erfarenhet är att förskolan gärna vill ta del av samma. Att de bjuds in efter kursen för att få del av resultatet eller egen kurs? Vad är bäst?
Förstärka de signaler och reaktioner barnet visar. Öva konsekvent Nu och Sen och hålla kort kort stund mellan Nu och Sen. Räva: pausa i en sång eller lek och invänta reaktion. Med denna typ av dokumentation underlättar man för föräldrarna att sprida kunskapen. När man utgår från föräldrarnas bild av barnet utan att logopeden själv träffar barnet hamnar föräldrarnas uppfattning efter genomgången kurs på samma bedömning av barnet som habteamet.
Båda metoderna funkar men på olika sätt. En del föräldrar går båda. Hanen ger mer handledning hemma. Akktiv är mer multimodalt. Lägger ganska mycket tid på att göra material men ca 65 timmar per logoped och kurs, inklusive att leta filmklipp, göra kartor, koka kaffe och skriva slutdokument. Lättare att

1 kommentar:

  1. Och så försvann det sista i min live-rapport ut i rymden. Slutklämmen var bra, synd. Kanske finns det nån rapport att läsa nån annan stans, mina mödosamt petade Iphone anteckningar klipptes just innan det bästa..,

    SvaraRadera