torsdag 21 februari 2013

Allmänbildning för beslutsfattare och andra samhällsmedborgare

Hej.
Jag blev just alldeles överväldigad av att förstå att studenter som pluggar till samhällsbärande beslutsfattaryrken inte har koll på sin nutidshistoria. Alltså på universitetet.
Det lever svenskar nu som levde innan kvinnor fick rösträtt. Tvångssterilisering och lobotomier utfördes nyss. Regler och paragrafer är inte rätt bara för att de finns. Tänk själv.
Välfärd i bemärkelsen att man kunde leva hyfsat självständigt utan att vara rädd, att det gick att bråka med sin släkt, skilja sig eller föda ett utomäktenskapligt barn utan att rasa utanför alla skyddsvallar, det kom nyss.
Jag borde avrunda med någon smart punchline om digitaliserad allmänbildning och fragmentariskt samhälle och hur metodisk kunskapsöverföring inte är så himla pjåkigt istället för Elevens val och grupparbeten. Och att tvserier som box med 25 avsnitt i en låda är döden för allmänbildningen.
Men jag har bråttom att publicera så jag hinner lägga upp lite härliga instagram och kanske bildgoogla mig själv lite innan skönhetssömnen. Gah.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar