måndag 13 februari 2012

Hej logopedstudenter!

På onsdag får jag träffa en kull logopedstudenter som läser sitt dysartri-moment. Jag ska få ha dem i smågrupper, vi ska ha workshop om kompenserande hjälpmedel. Eftersom hårdvara och specifik mjukvara är något som förändras i en rasande takt kommer det handla mest om att vara strategisk kommunikativt, att organisera vokabulär så att det blir effektivt i verkligheten. Det vore roligt att försöka imponera med ögonstyrning (att datorn läser av dina ögonrörelser och utför det du tittar på) men det hinner vi inte. Eller ansikts-igenkänning, FaceMouse och huvudmus, där en kamera avläser hur du rör dig och tar det som styrsätt. Eller det supersnabba sättet att skriva på, Dasher (?) där bokstäverna kommer störtande mot dig med prediktion.
Eller taligenkänning, när datorn skriver det man säger.
Fast jag gör det bästa jag hinner av mina fyrtio minuter så får de uppsöka mig professionellt sen när de är kollegor med verkliga patientärenden.
Det viktigaste jag hoppas förmedla är att det här är viktigt och roligt.
Och så kommer jag att ragga nya läsare till bloggen ;-)

3 kommentarer:

  1. Jag är redan inne här då och då! Sjukt bra att blogga om AKK! Vi ses på onsdag.
    Vänligen,
    fattighjonet tillika logopedstudent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ursäkta en trög konsulent, jag har inte kopplat ihop den mytiska rollfiguren Physalis i Lovisienstadt med den verkliga personen. Använd gärna Fattighjon i en mening i förbifarten så jag diskret fattar att du är du, jag hittar nämligen ingen Physalis i er klasslista. T ex.

      Radera
  2. De två första bokstäverna i efternamnet är en ledtråd..
    Väl mött!

    SvaraRadera