tisdag 21 februari 2012

Projekt utrota mårdhunden

På jobbet har jag en delrapport att författa klart, Hjälpmedelsinstitutet ska få en sammanställning av vad vi uträttat hittills.
I morse hörde jag på radion om en annan projektledare med ett helt annat uppdrag: att utrota mårdhunden från Sveriges yta. På riktigt. För att den marscherat in från Sovjetunionen via Finland och inte ska finnas här. För att den äter små gulliga saker som vi vill ha kvar, som grodor och fågelungar. Och den skulle kunna sprida rabies och dvärgbandmask.
Tricket är att märka upp en mårdhund med en sändare och få den att leda projektgruppen till en annan mårdhund - och sen tar projektgruppen ihjäl kompisen.
Här skriver Jägareförbundet om det lilla djuret som om det vore en riktigt otäck rackare. "Det bör poängteras att rabies inte finns i Skandinavien i dagsläget. Sverige har genom ett flertal internationella konventioner förbundit sig att ”förhindra införsel av, kontrollera eller utrota de främmande arter som hotar ekosystem, livsmiljöer eller arter”. Mårdhunden är en sådan invasiv art och står upptagen på listan över Europas mest invasiva arter." Och om man vill läsa mer om dessa arter finns en lärorik länk här.
Min delrapport blir inte lika spännande är jag rädd. Jag tror det blir svårt att få in Sovjetunionen, rabies och amfibier i löptexten utan att mina projektkamrater noterar det vid genomläsningen innan jag skickar in den. Men det vore ett fiffigt sätt att kolla upp om de verkligen läser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar